söndag 25 maj 2008

Natten mellan lördag och söndag

Hej, jag sitter telefonjour. Det ringer ganska många, men jag tänker skriva lite mellan varje som ringer. Det är första gången jag sitter på den nya telefonjouren 112 som är täckande för hela Sverige, ganska fint att få prata med människor från norr till söder. Förut var det "bara" folk från Uppsala och Västerås stift som hade tillgång till jour mellan 22 -02, nu är det tillgång för alla mellan 21 - 06 en klar förbättring.
Det är fantastiskt, en del riner bara för att säga godnatt, andra har verkligen svåra frågor och problem att lösa i livet. Vi är båda anonyma, vilket kan vara bra. För en del känns det bra att få prata med någon som de vet att de aldrig kommer att träffa igen.

Den senaste veckan har jag ridit på en hästa skrälle, jag upptäckte att det fanns en sjukgymnast inte långt härifrån som hade rehabiliterings ridning för landstinget. kanon bra. Så jag har haft träningsvärk för första gången på flera år. jättebra! Jag skall bara säga att det var svårt att ta sig både pp och ner från hästen, det var nästa halva jobbet. Men bra var det!!

Nu har jag prata med en igen, vad jobbigt en del har det. Depressioner och en sjukvård som inte förmår att ta hand om allt som finns. Det är mycket knepigt... Det är synd om människan.
Nu lät det som att det var en smålänning, tidigare har jag pratat med en från skåne en från Bohuslän, en från Örebro och en från Dalarna och jag tror två från småland och en från Hälsingborg. De säger oftta själva vart de kommer ifrån och det är trevligt att veta.
Bosse är igång och jobbar igen och kör för Westins buss i stockholm. Hans första uppdrag var att hämta på ett antal hotell och köra till city terminalen sedan att köra från Globen till en konferensanläggning i Västerhaninge. Det är tur att han är van vid Stockholm och kan sta´n och att han kan hanter en stor turistbuss på ett imponerande sätt. Kul att det är i gång igen, det har varit 3 månader utan inkomst, men vad är väl det när man hör hur en del har det. han är ju gift med en som har en bra inkomst!?


Inga kommentarer: