torsdag 9 augusti 2007

Litet miljöinlägg

Igår kom ett härligt åskväder över Uppsala. Det blir väldigt slumpvis och där det behövs vatten kanske det inte alls regnar. I dessa klimat och översvämningstider funderar åtminstonde jag och om hur mycket /lite vi gör och hur vi människor hanterar miljön. Det har ju blivit ett mode vilket jag tror vi har Al Gore att tacka för, och det är nog bra när det är något så angeläget.

Jag som har problem med vikten och ständigt tänker på att banta, tycker att koldioxidbanta är en genialisk idé. Man utgår från sig själv och ser hur mycket man klarar av att minska koldioxid utsläpp genom t.ex köra miljövänligt, ta bussen eller cykel när man skall någon stans. Köpa mat som procuceras i närheten och är kritisk mot alla transporter kors och tväs.
Maken och jag köpte en Toyota Hybrid bil när vi började pendla 8 mil om dagen vardera.
Den är en genialisk uppfinning, tycker jag. Jag skulle kunna anlitas av Toyotas PR sida för att tala gott om uppfinningen.
Den går alltså till ganska stor procent på el, som den genererar själv( jag tror att det är små japaner som sitter och styr i motorn). Annars är det vanlig blyfri bensin. Den drar med hjälp av elen ca 0,5l per mil. Den har samma acceleration som andra bilar i den standarden m.m.

Så länge inte regeringen bestämmer vilket bränsle man skall satsa på så kommer aldrig miljöbilar slå igenom. Vårt bidrag är att den åtminstonde drar minder bensin.

Etanol verkar lurigt, det har ju visat sig att etanolen kostar mycket av miljön att ta fram och att det går åt ganska mycket vid själva brukandet. Dessutom är bilarna tydligen svåra under vintertid. Gas är ju också det ett biobrännsle.
Jag tror att det äv viktig att h miljö på agendan för att tänka efter, inte att stressa och bli fanatisk, för fanatism slår alltid tillbaka.

Ja ,ja det var mitt lilla inlägg i miljödebatten.

EN



Inga kommentarer: